هواسمان را جمع کنیم!

خداوند به بندگانش نعمت های زیادی داده است ولی بعضی از اوقات انسان با رفتار خود آن را به بلا و سختی تبدیل می کند. خداوند در قرآن چندین مثال برای این موضوع آورده است. مثلا انسان میل جنسی دارد و باید آن را در راه صحیح خودش که ازدواج است، ارضاء کند. ولی قوم لوط این کار را نکردند و همجنس گرا شدند؛ به این ترتیب نعمت را به نقمت تبدیل کردند.

خدا به قوم سبأ نعمت آبادانی داده بود و گندم و جو هم زیاد داشتند. آنها با نان دست هایشان را پاک می کردند و بعد قحطی شد. آنها خودشان نعمت خدا را به بلا تبدیل کردند.
در بسیاری از دستاورد های روز نیز به همین شکل است. الان اینترنت ،ماهواره ، پیامک و بسیاری از این قبیل، نعمت است و راحت می توان از نعمت ها در جهت کارهای نیک استفاده کرد و بسیاری از اطلاعات صحیح را از طریق آن به دست آورد. ولی بعضی افراد با استفاده ی ناصحیح از این تولیدات بشر این نعمت ها را به نقمت تبدیل کرده اند.

امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: در كتاب آسمانى تورات نوشته شده - در واقع حديث قدسى است - كه زوالى براى نعمت ها نيست، اگر شكر آن به جاى آورده شود و بقايى براى نعمت ها نيست اگر كفران شود.(۱)
تغییر و تبدیلی که امیر المومنین علیه السلام در دعای کمیل می گوید:" اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیر النعم"  از خدا استغفار می کند برای گناهانی که نعمت ها را تغییر می دهد. در واقع این حق خداوند است که ما از نعمت ها در راه صحیح استفاده کنیم. خدا به ما عقل، شعور و زبان داده است و راه استفاده ی آن را هم بیان کرده است. مثلا فرموده که از حرف لغو بپرهیزید. حرف بیهوده را گوش نکنید و چشم هایتان را در مقابل نامحرم پایین بیندازید. در واقع اگر از این نعمت ها در راه درستش استفاده نکنیم و شکرگذاری رفتاری نداشته باشیم ؛ نه تنها این نعمت را به نقمت تبدیل کرده ایم بلکه حق خدا را نیز به جا نیاورده ایم.

1-كافى، ج ۲، ص ۹۴(منبع : فرهنگ نیوز)

ماهیت اوباما!

روزنامه دیلی میل نوشت: باراک اوباما به خاطر اینکه در یک جلسه علنی کاملا هریس، دادستان کل کالیفرنیا را زیباترین خانم قانون مدار کشورش توصیف کرد، مجبور شد با او تماس تلفنی بگیرد و از خانم هریس عذر خواهی کند.

دیل میل نوشت: بعد از اینکه اوباما خطاب به دادستان کل کالیفرنیا او را زیبا ترین خانم قانون مدار و فردی زیبا توصیف کرد، بسیاری این حرف اوباما را یک طعنه جنسی دانسته و او را متهم کردند که قصدی از این جمله و الفاظ خود داشته است و اوباما نیز مجبور شد با تماس تلفنی از این خانم معذرت خواهی کند(به نقل از جام نیوز).

چرا ریحانة النبی شهید شد؟!

حضرت فاطمه زهرا(س) سرور زنان عالم است (۱) و دارای مقام عصمت می‌باشد. در شأن او «انما یرید الله لیذهب عنکم ...» نازل شده است. احترام و عظمت او به صرف انتساب ایشان به نبی اسلام نیست؛ هرچند که این انتساب شرافتی بزرگ است، اما روایاتی در شأن فاطمه زهرا (س) موقعیت ایشان را در میان امت اسلامی حساس‌تر می‌کند. پیامبر در شان آن بانوی مکرمه فرمودند: «ان الله یرضی لرضاها و یغضب لغضبها»(۲) و «فاطمه بضعه منی من اذاها فقد اذانی ...»(۳)

اگر غضب فاطمه همان خشم خداوند است، قاتلان حضرت زهرا(س) در چه مرتبه‌ای قرار خواهند داشت؟
اگر اذیت کردن فاطمه زهرا (س) آزار دادن پیامبر است و غضب فاطمه همان خشم خداوند است. قاتلان حضرت زهرا (س) در چه مرتبه‌ای قرار خواهند داشت؟ خداوند می‌فرماید: «ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره و اعد لهم عذابا مهینا»(۴)؛ به درستی کسانی که خدا و رسولش را اذیت می‌کنند خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت می‌کند و برای ایشان عذابی خوارکننده آماده ساخته است.از این رو شهادت فاطمه زهرا در تاریخ اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو عده‌ای که شهادت فاطمه زهرا(س) بطلان تفکرات شان را اثبات می‌کند سعی در انکار شهادت یا کم رنگ جلوه دادن این امر بسیار مهم کرده اند. برخی با القای شبهات سعی دارند این حقیقت بزرگ را انکار کنند. واضح است برای زیر سئوال بردن اعتقادی که قرن‌ها شیعیان با آن زندگی کرده‌اند، نمی‌‌توان به راحتی با یک شبهه سطحی آن را به چالش کشید، از این رو در القای شبهه بسیار زیرکانه عمل می شود.شبهات هرچه لطیف‌تر بیان شوند، فریبنده‌تر و خطرناک‌ترند!
برخی شبهات هرچه لطیف‌تر بیان شوند، فریبنده‌تر و خطرناک‌ترند. هم کشف و استخراج آنها دشوارتر و هم پاسخ‌گویی به آن‌ها مشکل تر. پیچیده ترین شبهات، شبهاتی هستند که در قالب تحقیق و پژوهش، مطرح می شوند و ابراز کننده آنها، از موضع «جستجوگر کنجکاو» سخن می راند...

ادامه نوشته

نظر امام چه بود؟!

امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، به مناسبت پایان رفراندوم و اعلام آرا، پیام خود را این چنین خدمت ملت غیور ایران اعلام کردند.

ما احتیاجی نمی دیدیم در این مسئله به رفراندوم، لکن چون برای قطع بعضی حرف ها و بعضی بهانه ها، بنابر این شد که رفراندوم بشود و بهانه گیرها فهمیدند به اینکه مسئله آن طور که خیال می کردند نیست.

و ملت با اسلام است، ملت با روحانیت اسلام است، ملت می خواهد که قرآن کریم در ایران عمل بشود، و به حمدلله با شوق و شعف و شور و عشق، همه اقشار ملت از سرتاسر ایران رای خودشان را دادند به جمهوری اسلامی، و نه چیزهای دیگر.

 

کی می دونه عبادت یعنی چی؟

عبادت یعنی هر عملی که برای رضای خدا و در راه خدا انجام شود. باید بدانیم عبادت فقط نماز نیست بلکه نماز زیباترین تجلیگاه آن است. اما برای انجام عبادت لازم است که بدانیم خداوند چه اعمالی را به عنوان عبادت از بندگانش می پذیرد .برای یافتن پاسخ آن باید اخلاص، اتقان، اعتدال، استمرار، نشاط و تعمیم در اعمال را به عنوان برخی از ویژگی های عبادت در خود تقویت کنیم . در ادامه به شرح مختصری از این ویژگی ها اشاره ای خواهیم کرد.

اخلاص در عمل
اولین ویژگی و شرط پذیرفته شدن عبادت، اخلاص است. چیزی که عبادت را ماندنی می کند برای خدا بودن آن است. پس درعمل، کثرت مهم نیست بلکه کیفیت مهم است. البته باید توجه داشتکه  کثرت پلی بصورت کیفیت است.
علامه طباطبایی می فرمود: اخلاص اکسیری است که مس وجود را طلا می کند.
ممکن است داشتن اخلاص در کارها سخت به نظر بیاید اما باید فکر و مبنا انسان در شروع هر کاری باشد که کار را برای خدا انجام دهد. به طور مثال اگر جوانی نماز می خواند، بخاطر پدر یا مادر نخواند بلکه بخاطر خدا بخواند
.
یکی دیگر از راههای اخلاص، انجام اعمال نامحسوس است. یعنی اگر انسان مخفیانه به کسی کمک کرد و پیش خودش گفت که این کار خیلی بزرگ نیست، این اخلاص در صدقه می شود
 .

اتقان در عمل
اتقان به معنای محکم و مصمم بودن در کارهاست البته محکم بودن به معنای وسواس داشتن نیست، بلکه محکم بودن یعنی دقیق بودن، حق مطلب را ادا کردن و کم نگذاشتن. اتقان در هر کاری لازم است ولی نباید منتهی به وسواس بشود
.
در روایات آمده است که رسول خدا جنازه ای را دفن می کردندا
.صحاب داشتند می رفتند که پیامبر آنها را صدا زد و فرمود که بیایید این قبر را محکم کنید. آنها گفتند که مرده فرار نمی کند ولی پیامبر فرمود: خدا دوست دارد که کار را محکم انجام بدهیم.
آیت الله مرعشی تندترین نماز را در قم می خواندند و الفاظ را به خوبی ادا می کردند. در نتیجه استحکام در نماز به معنی خوب ادا کردن کلمات نماز است نه طولانی کردن آن.

اعتدال در عمل
منظور از اعتدال میانه روی در کارهاست به این معنا که در کارها باید طوری انجام شود که جوانب مختلف آنها دیده شود. در نتیجه می توان گفت که اعتدال یعنی هر کاری، هر چیزی در جای خودش
 .
در انجام عبادت هم باید اعتدال را رعایت کرد. یکی از اصحاب پبامبر تمام روزها را روزه می گرفت و تمام شب ها عبادت می کرد و به زن و بچه اش نمی رسید، این خبر به پیامبر رسید. پیامبر سلمان فارسی را نزد او فرستاد تا مواظب او باشد که تمام شب را نماز نخواند و تمام روزها را روزه نگیرد. پیامبر فرمود :خدا به عمل کم هم راضی می شود و مومن باید ساعات زندگی اش را تقسیم کند
.
امام خمینی به طلبه های می گفتند که وقتی با خانواده به تفریح می روید با خودتان کتاب نبرید زیرا محل خواندن کتاب در منزل است نه در مسافرت
.

دوام و استمرار در عمل
امام صادق(ع) می فرماید: بهترین عمل این است که مستمر باشد حتی اگر کم باشد.
استمرار در عبادت نتیجه ی تربیتی دارد و به صورت ناخوداگاه برنامه ای منظم را به ذهن فرد تزریق می کند. در انجام عبادات نیز باید استمرار داشت. مثلا خوب است که انسان هر روز نمازش را سر اذان بخواند زیرا اگر عبادت منظم نباشد روح بهم می ریزد.
امام خمینی آنقدر کارشان دقیق بودند که اگر از پسرشان که در بیرون از خانه بود سوال می کردند که امام دارد چکار می کند ایشان می دانستند
.
یک راننده تاکسی هم می تواند برنامه ریزی کند که از ساعت هشت تا دوازده ظهر را برای کار و از دوازده تا یک بعد از ظهر را برای وقت نماز و ناهار بگذارد و ... البته ممکن است که استثنائاتی هم باشد.  خوب است که ما عادت کنیم که همیشه عبادات را از روی برنامه ای منظم و به طور مستمر انجام دهیم، مثلا هر روز صدقه بدهیم و ذکری را بخوانیم
.

نشاط و شادابی در عمل
عبادت با بی حالی، کِسل آور می شود. باید با فکر کردن به معانی عبادت و آثار عبادت، نشاط و امید و انگیزه را در خود احیا کنیم. اگر انسان نشاط داشته باشد احساس خستگی نمی کند و گذشت زمان را احساس نمی کند.
امام سجاد(ع)
 می فرماید: خدایا به من نشاط بده و مرا مبتلا به سستی درعبادت نکن.
عوامل بوجود آمدن نشاط شناخت ،معرفت و توجه به معانی است. در صورتی که خسته هستید می توانید دنبال عبادت مستحب نروید. اما عبادات واجب را باید انجام بدهید. پس ما باید نشاط را ایجاد کنیم نه اینکه بگوییم چون نشاط نداریم عبادت را انجام ندهیم
 .

تعمیم دادن عمل
باید سعی کنیم که در عبادت یک سویه ی نگاه نکنیم. یعنی فردی که نماز را اول وقت می خواند نباید در رسیدگی به همسایه خود کوتاهی کند. مثلا خوب است که انسان در عمرش حداقل دو بار به یتیم کمک کند تا زمانی که در قیامت می گویند: چه کسانی به فقرا کمک کرده اند، او بتواند بگوید که من دوبار به فقرا کمک کرده ام
.
مثلا ممکن است فردی با خریدن چند آجر در ساخت یک مسجد شرکت کند یا حتی با کارگری کردن در ساخت آن شرکت کند. پس در عبادت باید انسان انگیزه ورود به هر کاری داشته باشد. بعضی ها پنجاه بار به زیارت اما رضا(ع) می روند ولی یک بار هم به زیارت گاه نزدیک منزل شان نمی روند، این اشتباه است. باید درعبادت نگاه فراگیر داشته باشیم
.

آنجلینا جولی مسلمان شد!(خواهد شد!)

سایت خبری "القاهره نت" به نقل از برخی روزنامه های آمریکایی اعلام کرد که "آنجلینا جولی" بازیگر سرشناس سینماهای آمریکا قصد دارد در آینده ای نزدیک مسلمان شود و خبر مسلمان شدنش را رسما اعلام کند.

این روزنامه های آمریکایی در حالی این خبر را اعلام کردند که در ادامه آن نوشته اند: البته تا به این لحظه "آنجلینا جولی" این خبر را تأیید و یا تکذیب نکرده است.

"قاهره نت" در ادامه نوشت: این روزنامه های آمریکایی برای اثبات مدعای خود اعلام کردند که این بازیگر سرشناس آمریکایی طی چند وقت اخیر توجه بسیار زیادی به "تمدن اسلامی" داشته و اعلام کرده که قصد دارد مطالعاتی در این زمینه داشته باشد.

این سایت در ادامه نوشت: "آنجلینا جولی" همچنین قصد دارد در چند وقت آینده زبان عربی بیاموزد تا بتواند بهتر با این فرهنگ و تمدن آشنا شود.

او مدتی پیش گفته بود آرزو دارد صحرای ایران را سوار بر شتر طی کند.  این مطالب را شاید بتوان در یک عنوان کلی در ادامه اسلام کرایی بعضی از چهره های سرشناس هالیوود مثل شان علی استون که به تازگی شیعه شد دانست.

البته لازم به ذکر است که انتخاب عبارت "صحرای ایران" و علاقه به شتر سواری در این صحرا نشان از وفاداری او به هالیوود در اسلام ستیزی وایران ستیزی دارد.

منبع:خبرگزاری جام

جالب است ، حتما بخوانید!

در حالی که اهل دنیا دائم به ذکر دنیا مشغول اند و در لذت های دنیوی غوطه می خورند،اهل ایمان تمام لذت شان از یاد خدا است و در اطاعت خدا غوطه ورند. ذکر از بهترین وسایل برقراری ارتباط با حضرت حق جلّ شأنه می باشد. یاد الهی از نزدیکترین مسیرهای قرب و نزدیکی به پروردگار این عالم است. اوقات اشتغال به ذکر خداوند متعال نیز از شیرین ترین حالتها و لذّتهای بندگان مؤمن است.

ذکر نیز مانند تمام امور مهم شرعی دارای تقسیمات، ضوابط و شرایط خاصی است که رعایت این امور برای بهره بردن صحیح لازم است

معنای حقیقی ذکر و یاد خدا آن است که انسان در هر موقعیتی که هست در حال اطاعت و بندگی خداوند باشد و خدا را فراموش ننماید. تمام اعمال و آداب بندگی خداوند یاد خدا به معنای وسیع و حقیقی کلمه محسوب می شود و مهم هم این است که انسان در تمام زندگی خود اهل ایمان و بنده خدا باشد. ذکر زبانی هم در صورتی موثر است که به معنای وسیع کلمه انسان ذاکر خدا و بنده واقعی حق تعالی و مطیع او باشد...

ادامه نوشته

مورچه شکلها...

تکبر از خصوصیات بارز شیطان است چراکه با تکبری که ورزید  از دستور خدا تمرد کرد و از درگاه الهی رانده شد.

امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:

به درستی که متکبران (در روز قیامت)به صورت مورچه در آیند و مردم آنها را پایمال کنند تا خداوند از حساب فارغ شود

(اصول کافی ج۳ ص ۴۲۴)-منبع:قدس آنلاین

قالب وردپرس ایام فاطمیه

fatemiyeh-theme

نسخه جدید اصلاح شده قرار گرفت.

نسخه 0.2 پوسته فاطمیه، با برطرف شدن چند اشکال کوچک، و یک باگ امنیتی ارائه شد.

امکانات پوسته:

  1. 10 فونت فارسی (قابل تنظیم از پیشخوان وردپرس)
  2. اسلایدر با ظرفیت 25 نوشته
  3. منوی دو تکه سربرگ
  4. متن پانوشت قابل تنظیم
  5. منوی DropDown
  6. دو ناحیه ابزارک
  7. دو ستونه
  8. سازگار با نمایشگر های 1024 در 768
  9. طراحی با HTML5 و CSS3

طراحی شده توسط تیم طراحی مجاهد

دریافت پوسته / دموی پوسته

حاج مرشد و خوابش...

حاج میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به حاج مرشد چلویی، شاعر متخلص به «ساعی» و از عارفان معاصر بود که حدود نود سالگی در سال ۱۳۵۷ در تهران درگذشت. وی در بازار تهران جنب مسجد جامع، آشپزخانه داشت و برای عموم سخنرانی‌های هفتگی برپا می‌کرد.

یکی از مطالب بسیار مهمی که جناب مرشد در مورد آن صحبت می‌کند «اسرار و رموز عشق واقعی» است...

ادامه نوشته

معیار شادی و ناراحتی!

معیار شادی و یا ناراحتیمان ، شادی و یا ناراحتی ائمه اطهار باشد! 

سخنی بود کلیدی از حجت الاسلام و المسلمین خاتمی (امام جمعه موقت تهران) که در نماز جمعه امروز تهران ایراد کردند!

فاطمیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیه در شادی نوروز گم نشود!

حدیث نوروزی!

امام على عليه‏ السلام فرمودند : براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و هم‏نشينى با بزرگواران.
متن حدیث:
تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاكْتِسابُ مَعيشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ.
«
مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۱۱۵