چطوری غذا بخوریم؟!

در فرهنگ اسلامی شستن دستها پیش از غذا و بعد از غذا ، گفتن بسم الله در آغاز غذا، با دست راست غذا خوردن، با آرامش غذا خوردن، گفتن الحمد لله پس از غذا و خلال کردن جزو مستحبات و پرهیز از پرخوری، نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا ، خوردن غذای داغ، بی احترامی به نان و فوت کردن غذا جزو مکروهات هنگام تناول ذکر شده است.

اما در این میان دستورالعمل های صریح و مهمی از ائمه (ع) به ما رسیده است که رعایت آنها و توجه به بکارگیری صحیح آداب غذا خوردن ما را در راه دستیابی به سلامت جسمی و روحی و داشتن بدنی سالم و سرزنده یاری می کند...

...برای خواندن این مقاله زیبا به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

توصیه در باب غذا خوردن

-برای افزایش حافظه هر روز 7 مثقال کشمش سیاه ناشتا بخورید.

-برای جلوگیری از درد گوش هر شب هنگام خواب مقداری پنبه در گوش خود قرار دهید.

-برای جلوگیری از زرد شدن ناخن‌ها و فاسد شدن اطراف ناخن‌ها و شکاف‌دار شدن روی ناخن‌ها هر پنجشنبه ناخن‌های خود را کوتاه کنید.

-حمام با آب گرم باعث نظافت بدن می‌شود و حمام با آب سرد باعث طراوت و شادابی پوست بدن می‌شود

توصیه‌های امام رضا علیه السلام در مورد آداب غذا خوردن

-هنگامی که گرسنه هستید غذا بخورید و به محض این که احساس سیری کردید دست از غذا بکشید.

-زیاده‌خوری باعث سوء هاضمه می‌شود و این مرض از تلاش برای جهاز هاضمه به وجود می‌آید.

-زیاده‌خوری باعث چاقی می‌شود و باعث اختلال در کار قلب شده و ایجاد امراض مفصلی مزمن مانند نقرس می‌کند.

-با شکم سیر حمام نکنید چون باعث قلنج می‌شود.

-برای جلوگیری از درد معده تا دست از غذا نکشیده‌اید آب ننوشید.

سبک زندگی امام رضا(ع)

امام رضا عليه السلام زندگي ساده و بي تكلفي داشت و كم خوراك بود.

در خانه جامه اي ساده و غالباً پيراهني از پارچه هاي خشن بر تن مي نمود و تنها در مجالس عمومي و در ميان مردم جبه اي لطيف بر رويش مي پوشيد ابن عباد مي گويد :

امام تابستان ها بر روي حصيري مي نشست و زمستان ها بر گليمي استراحت مي نمود و تنها براي برخي نشست ها جمعي خويش را مي اراست .

به هنگام آراستگي و پوشش گاه مورد اعتراض قرار مي گرفت در پاسخ مي فرمود:

يوسف بن يعقوب پيغمبر و فرزند پيغمبر بود و پارچه هاي ديبا مي پوشيد و در مجالس آل فرعون مي نشست و اين لباس ها و معاشرت ها او را از مقامش فرود نياورد .

امام ضمن نفي زهد فروشي و پشمينه پوشي صوفيان همه را به ساده زيستي توصيه مي كرد و به ياران خود اين توصيه حضرت رسول ( صلي الله عليه و آله ) به ابوذر را يادآورمي شد كه مي فرمود :

اي اباذر ! من لباس هاي درشت و خشن مي پوشم و بر روي زمين مي نشينم و انگشت هاي خود  را پاك مي كنم و بر الاغ بدون زين سوار مي شوم و ديگر ي را هم دنبال خود سوار مي كنم هر كسي از روش من دوري گزيند از من نيست اي اباذر كنون لباس هاي خشن در بر كن تا تكبر و نخوت بر تو مسلط نشود .

وقتي برخي از ياران از سختي زندگي به امام شكوه كردند از آنان پرسيد:

آيا مي خواهيد پادشاه باشيد ؟

آيا خوش داريد كه مانند ( دو كارگزار مامون ) ظاهر و هرثمه باشيد ؟ و برخلاف اين مذهبي كه داريد باشيد ؟

آنان گفتند نه به خدا شاد نيستيم كه تمامي دنيا و آنچه زر و سيم در آن است از آن ما باشد و ما بر خلاف مذهبي كه داريم باشيم

آنگاه امام فرمود :

به راستي خداوند مي فرمايد « اعملوا ال داود شكرا و قليل من عبادي الشكور . اي خاندان داود سپاس ورزيد و از بندگان من اندكي سپاس گذار هستند»

به خداوند خوش گمان باشيد زيرا هر كه به خدا خوش گمان است خدا با همان گماني كه به خدا دارد با اوست و هر كه به اندك روزي خرسند است اندك كرداري از او پذيرفته شود و هر كه به حلالي اندك خرسند است بارش سبك است و خاندانش در نعمتند و خداوند او را به درد دنيا و هم به درمان آن بينا سازد و او را به سلامت از دنيا به خانه ايمني ( بهشت ) در آورد.

ربط ما چیست؟ 1. 5#  پهلوی: مکانیزم عقب ماندگی اکثریت و بهره برداری گروهی کوچک

در نگاهی سطحی به عکسهای  با حال و “ناستالجیک” که از شادیها و آزادیهای دوران پهلوی برامون باقی مونده، بسیاری (بعد از تاسف) ممکن است تعجب کنیم که چرا با همۀ ابرازهای هنری، آزادیهای آموزشی، اجتماعی و غیر-سیاسی، با وجود قوانینی مثل حمایت خانواده، تساویِ حقوق زنان، آزادی ادیان، آزادی کسب و کار و تجارت، با وجود روابط خوب (حتی در ظاهر افتخارآمیز) بین المللی و با همۀ بدست آورده های صنعتی و اقتصادی، چرا مردم ما در آخر دهۀ ۱۳۵۰ تصمیم گرفتند که بجز عوض کردن رژیم راه دیگری برای نجات خود ندارند؟ این سوال مهمتر میشود وقتیکه خودمان را با دیگرانی (مثل کرۀ جنوبی) مقایسه میکنیم که همزمان با ما (در دهه های۱۳۳۰ و ۱۳۴۰) شروع به صنعتی و مدرنیزه شدن کردند، ولی، همانطور که میبینید، نتایجی بسیار متفاوت بدست دادند.

ادامه نوشته

5 راه طلایی

در دنیای اطراف ما افراد با مشکلات و سختی های متنوع و متعددی دست و پنجه نرم می کنند ،برخی همه مشکلاتشان به خاطر فقر و نداری است و عده ای همه درد سرهایشان به خاطر ثروت و دارایی است، عده‌ای به نان شب خود محتاج هستند و به خاطر کمبود انواع ویتامین ها در بدن خود دچار بیماری های مختلفی می شوند و از آن طرف عده ای آن قدر در مصرف غذاهای رنگین اسراف می کنند که راهی بیمارستان می شوند و با بیماری‌های قلبی و .... دست پنجه نرم می کنند.

خلاصه نمی توان دست روی یک فرد جامعه گذاشت و با یقین و اطمینان گفت که او هیچ مشکلی در زندگی خود ندارد.

در میان همه مشکلاتی که برای انسان ها به ذهن می رسد برخی از سختی ها و رنج ها بیشتر به چشم می خورد و افراد از مبتلا بودن به آنها بیشتر اظهار عجز و ناله می کنند، مشکلاتی از قبیل ترس نسبت به آینده و غم و اندوه که بیشتر به جنبه روح و روان انسان تعلق دارد، چرا که اگر انسان از روح و روان سالمی برخوردار نباشد نمی تواند به خوبی از لذت های مادی و جسمی بهره ببرد و به عبارتی دیگر دنیا در پیش چشمان او تیره و تار می شود...

...برای خواندن این تکنیکها به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

اولین پایه سبک زندگی اسلامی/بزرگترین مشکل ما در زندگی

*در مقوله سبک زندگی، اگر ما معتقدیم دارای سبک زندگی ای هستیم، که بر سبک زندگی ملل دیگر، به خصوص سبک زندگی غربیان برتری دارد، چرا از نظر پیشرفت های ظاهری از آنها عقب‌تر هستیم؟ 

حکایت ما حکایت آن آیه قرآن است که می فرماید: «نومن ببعض و نکفر ببعض». و به قول حکایت های فارسی، از اینجا رانده و از آنجا مانده‌ایم. نه رومی روم بودیم و نه زنگی زنگ. علت پیدایش این مشکل این است که ترکیبی و مخلوطی شدیم از سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی. نمازهای مان اسلامی است، مسجد می رویم، خمس می دهیم و زکات می دهیم، اما عروسی های مان اسلامی نیست، بازار و اقتصادمان اسلامی نیست. در نتیجه نه بهره سبک زندگی غربی را می بریم، چرا که مسلمانیم، و نه بهره سبک زندگی اسلامی را؛ چرا که مقلدِ غرب هستیم. ما باید خودمان باشیم. حتی اعتقاد دارم با سبک زندگی اسلامی، ان‌شاء‌الله می توانیم در صورت عملکرد صحیح، بهترین الگوی سبک زندگی برای اروپائیان و آمریکا و غرب باشیم. آنهایی که اهل دقت و فهم هستند می گویند این زندگی زندگی زیباتری هست، چرا که سبک زندگی اسلامی ضمن اینکه به آسایش فکر می کند، (تاکید می کنم که سبک زندگی اسلامی به آسایش هم نظر دارد) ولی آرامش از آسایش برایش مهم تر است. برای سبک زندگی غربی، آسایش از آرامش مهم تر است. لذا بحران اصلی آنها بحران آرامش است و بحران معنویت. الحمدالله رب العالمین آرامش ما خیلی بهتر از آنهاست...

ادامه نوشته

گفت و گویی دوستانه با آیت الله مصباح!(درباره سبک زندگی)

پرسش:‌به نظر حضرت‌عالي مفهوم سبك زندگي چيست؟

آيت‌الله مصباح: واژة سبک زندگي که در ادبيات امروزي به‌مثابة واژه‌اي کليدي مطرح شده است، از نظر لغوي و موارد كاربرد، گسترة وسيعي را در‌بر‌مي‌گيرد؛ يعني از رفتارهاي خاصي که هر فردي براي زندگي خود بر‌مي‌‌گزيند تا رفتارهاي خانوادگي، فاميلي، محلي، شهري، کشوري و بين‌الملل قابل اطلاق است. از اين منظر، مي‌توان سبک زندگي را ويژگي‌هاي رفتاري انسان تعريف کرد و بر اساس اختلاف اين ويژگي‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما اين ويژگي‌ها از ديدگاه‌هاي مختلف قابل تقسيم به اشكال مختلف است؛ گسترة‌ اين تقسيم‌بندي سبک زندگي فردي،‌ خانوادگي،‌ گروه خاص، افراد يك شهر يا منطقه و زندگي‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود. شايسته است در مردم‌شناسي به‌صورت توصيفي به بيان اين مسائل بپردازند. اینکه ساكنان هر منطقه‌اي چه ويژگي‌هاي رفتاري دارند، خودبه‌خود بار ارزشي مثبتي يا منفي‌اي ندارد. اين يک نوع تقسيم‌بندي به لحاظ گستره متعلَق است. نوع ديگر تقسيم‌بندي از نظر عواملي است که در اين ويژگي‌ها مؤثر است؛ يعني گاهي عوامل طبيعي، اقليمي و جغرافيايي مانند نوع آب و هوا يا غذاها يا لباس و عوامل اجتماعي و تاريخي در آن مؤثر است. در نهايت، عوامل فرهنگي يا به تعبير ديگر عوامل ارزشي منشأ اين تقسيم‌‌بندي مي شود؛ يعني روش‌هاي زندگي جوامع مختلف را ارزش‌گذاري، و بر اين اساس خوب يا بد بودن كاري را مشخص مي‌‌كنند كه نتيجه آن انتخاب روش خوب است. بحث‌هايي که امروزه، به‌ويژه پس از سخنان مقام معظم رهبري، مطرح شده است، صرفاً يک بحث توصيفي و تاريخي نيست؛ بلکه منظور اين است که سبک‌هاي زندگي را بررسي و ارزش‌يابي، و سبك صحيح را مشخص كنيم. وقتي پسوند اسلامي نيز بدان افزوده مي‌شود، بدان معناست که معيار سنجش آن، ‌ارزش‌هاي اسلامي است. پس واژة سبک زندگي اسلامي مي‌تواند...

برای خواندن ادامه این گفت و گوی صمیمی به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ادامه نوشته