درمان با نیشکر!

ماءمون - خليفه عبّاسى - جهت دست يابى به اهداف شوم خود دستور داد تا حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام را از مدينه به خراسان - از راه اهواز - احضار نمايند.
ابوهاشم جعفرى گويد: زمانى كه ماءمون چنين تصميمى را گرفت ، شخصى را به نام رجاء بن اءبى ضحّاك ، ماءمور اين كار كرد.
و من در محلّى اطراف شهر اهواز به نام ايذج بودم ، چون خبر حركت و عبور امام رضا عليه السلام را از آن ديار شنيدم ، جهت ديدار و زيارت آن حضرت شتابان حركت كردم ؛ و در اهواز به حضور مبارك آن بزرگوار شرفياب شدم .
فصل تابستان و هوا بسيار گرم بود، امام عليه السلام مريض حال ، در گوشه اى قرار گرفته بود، دستور داد تا طبيبى را برايش بياورند.
همين كه پزشك به محضر شريف ايشان وارد شد، حضرت نوعى گياه مخصوص را توصيف و تقاضا نمود.
طبيب اظهار داشت : من چنين گياهى را نمى شناسم...
به ادامه مطلب بروید...
قمار بزرگ!
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با بیان اینکه هر چند دیر کمی شده اما باید از وقوع جنگ در سوریه جلوگیری کرد گفت:بسیاری از جنگهای بین المللی از یک حادثه کوچک شروع شده اما بعد از شروع، کنترلش از دست خارج شده است.
محسن رضایی اظهارداشت:آمریکایی ها با این تصور که کشورهای اطراف سوریه از جمله فلسطین ،ترکیه ،مصر و عراق در نا امنی و بی ثباتی هستند و شعله جنگ به آن کشورها سرایت نخواهد کرد می خواهند به سوریه حمله کنند که این تصور اشتباه و خطرناکی است...
...به ادامه مطلب بروید
کلید بود یا سوئیچ بولدوزر؟!
حسین شریعتمداری امروز سهشنبه 12/6/92 طی یادداشتی با عنوان «کلید بود یا سوئیچ بولدوزر؟!» در روزنامه کیهان نوشت:
آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان در اولین کنفرانسخبری خود که بعد از انتخاب به ریاست جمهوری و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود، مواضع درخور تقدیری اتخاذ کرد. ایشان از یکسو بر سیاستهای کلان و رسماً اعلام شده نظام در عرصههای بینالمللی تأکید ورزید که ابراز ناامیدی دشمنان بیرونی را درپی داشت و از سوی دیگر تلاش روزنامههای زنجیرهای برای مصادره رأیخود به حساب مدعیان اصلاحات را ناکام گذاشت که عصبانیت اصحابفتنه را به دنبال داشت. آقای روحانی در همان کنفرانس خبری و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود؛ آیا مجریان و مسئولان دولت پیشین را درو خواهید کرد؟ گفته بود؛ «دولت آینده،دولت کارآمدی و شایستهسالاری است و از همه عزیزان و مدیرانی که هشت سال کار و تلاش کردند و شایسته هستند استفاده میکنیم و در مقابل آنها تواضع میکنم» آقای روحانی در ادامه تأکید کرده بود «ما گفتیم کلید داریم، نگفتیم داس داریم». این اظهارنظر رئیس جمهور که آمیزهای از مزاح نیز در آن بود، بازتاب گستردهای یافت و حکایت از آن داشت که آقای روحانی در گزینش اعضای کابینه و یاران و همکاران خود بر «شایستهسالاری» تکیه دارد و از انتخاب ناشایستهها و بیصلاحیتها اجتناب خواهد کرد...
...برای خواندن ادامه این مقاله به ادامه مطلب بروید
چه چیز شیطان را شیطان کرد؟
نامش " حارث " بود. اهل آسمان همه می شناختندش. آوازه نمازهایش همه جا پیچیده بود.داستان از انجا شروع شد که ناگهان روال همیشگی زندگی اش ریخت به هم. خدا از همه خواسته بود که به پای آدم (ع) بیفتند.
و این سخت بود. انگار حسی تازه را ته ِ ته ِ ته دلش یافته بود. حسی غیر از این همه سال پرستشی که ریخته بود پای خدایش. خودش! به خدا گفت: " قول می دهم تا ابد عبادتت کنم. برای تو سجده کنم ولی برای این آفریده ات هرگز! حرف کمی نبود. حرف روی حرف خدا زده بود. خدای مهربان از او پرسید: " چرا نمی خواهی از سجده گزاران باشی؟ " انگار او اصلا نفهمیده بود، در مقابل چه کسی ایستاده و دارد سوال چه کسی را جواب می دهد. گفت: چون من موجودی نیستم که به مشتی خاک سجده کنم. داشت همین عبادتهای نفهمیده اش را به رخ خدا می کشید... و خدا...خدای مهربان او را از خودش راند. از مهربانی قشنگش!
خوبتر که فکر می کنم می بینم چیزی که "حارث" را " ابلیس" کرد دلش بود. او می خواست خدا را هر جور که دلش می خواهد بپرستد نه آن جور که خدا می خواهد....
برگرفته از آیات مبارکه سوره بقره و حجر
منبع:مطالبی خاص و جذاب
نيازهاي سه گانه همه جوامع انساني
يك بيان نوراني اي از امام صادق (ع) رسيده است كه بخشي مربوط به مسائل فقهي و حوزوي و دانشگاهي و فرهنگي و نظامي و امثال اينهاست، بخشي هم مربوط به محيط زيست و اينهاست. اين دو تا روايت 6 امر را به ما مي آموزد؛ در روايت اوّل كه 3 امر را ذكر كردند، فرمود: ثَلاثْ لايَستَغنِي اَهلُ كُلِّ بَلْدَهٍ عَنهَا، فرمود: 3 اصل محوري است كه مردم هيچ شهري از آنها بي نياز نيستند. فَاِنْ عَدِمُوا كانُوا هَمَجاً؛ اگر فاقد اين اصول سه گانه بودند، زندگي آنها ديگر متمدّنانه نيست، زندگي هَمَج است. فَقيهٌ عالِمٌ وَرِع، طَبيبٌ بَصيرٌ ثِقِه، اَميرٌ خَيِّرٌ مُطاع(1)؛ اوّل داشتن يك فقيه، عالم ديني، دين شناس؛ نه دين فروش، نه فقه فروش؛ مُتورّع، زاهد، پاك، با فقاهت، با عدالت؛ فَقيهٌ عالِمٌ وَرِع، اين يك. دوّم، طَبيبٌ بَصيرٌ ثِقِه؛ داشتن نظام پزشكي خوب، دلسوز، مهربان، حاذق، امين، راز دار، پاك. سوّم داشتن ارتش و سپاه خوب؛ اَميرٌ خَيِّرٌ مُطاع. فرمود: هر كشوري فاقد اينها باشد، ديگر متمدّن نخواهد بود! او هم بايد در مسائل فرهنگي رشد كند، هم مزاحم كسي نشود، هم زير بار ستم كسي نرود. اين عناصر سه گانه، اين نهادهاي سه گانه اصيل كه زير مجموعه فراواني دارند، مي توانند اين هدف را تامين كنند. اين روايت ناظر به اين عناصر اصلي و سه گانه است.
1-بحار الانوار/ 75/ 235 با اندكي تفاوت
دچار شدن ظالم به شمشير ظلم خويش
بر اساس همين اصل محوري، به فرزندش امام كاظم (ع) وصيّت كرد؛ وصاياي اين ذوات قُدسي براي همة جهانيان است، گرچه به حسب ظاهر به فرزندشان وصيت كرده اند. فرمودند: اوّل پسرم بدان، مَنْ سَلَّ سِيفَ البَغي قُتِلَ بِه (1)؛ اگر كسي شمشير ستم را از غِلاف به در آورد، با همان شمشير كشته مي شود. يعني كسي بساط ناسازگاري، ظلم و ستم را ترويج كرد؛ بالاخره مظلومانه كشته مي شود، نه ماجورانه. خيلي ها هستند كه مظلومند، ولي ماجور نيستند!
شما ديديد امير كويت گرفتار صدام شد؛ همان امير كويتي كه اوّل وعده داد امام (ره) به كويت بيايد، امام تا مرز آمد، ولي مرز را به روي او بست، به اين سيّد اولاد پيغمبر راه نداد؛ همين امير كويت تحت شمشير همين صدام قرار گرفت و نمي دانم عكسش را ديديد با عباء مُطلّا داشت گريه مي كرد؛ اين مظلوم بود، ولي ماجور نبود! بيان قرآن اين است كه وَ كذلِكَ نُوَلّي بَعضَ الظّالِمينَ بَعضاً (2)؛ اگر يك عدّه به راه نيايند،ما يك ظالمي را به جان ظالم ديگر مي اندازيم؛ كه او مظلوم مي شود، ولي ماجور نيست.
اگر اينچنين شد، وجود مبارك امام صادق فرمود: مَنْ سَلَّ سِيفَ البَغي قُتِلَ بِه؛ كسي راه ستم را شروع كرد، در هر كاري، در محيط كوچك يا بزرگ؛ با همان ستم از پا در مي آيد! كسي بد گوئي را، تهمت را، دروغ را ترويج كرد؛ با همان بدگوئي و دروغ و تهمت از پا در مي آيد؛ اين از وصاياي نوراني امام صادق (ع) است.بعد فرمود: اگر جود و سخائي خواستيد؛ بالاخره انسان مي خواهد كسي سخاوتمندانه مشكل او را حل كند، فرمود: از اين جوي هاي كوچك آب نگير، از آن منبع، آب بگير. فرمود: اگر جود خواستي، به آن منبع اوّلي مراجعه كن؛ آن وقت يك اصل كلّي را فرمود. براي ائمه يك اصول هست و براي اصول فروع است، براي فروع ثمر هست؛ بعد فرمود: شما اگر ميوه طيّب و طاهر مي خواهي، بايد يك اصل پاكي باشد؛ اصل پاك همه اين فضائل،توحيد الهي است، اگر خواستي از او بخواه! آنگاه با وسائط فرشته و غير فرشته مشكل شما را حل مي كنند، ولي شما دائماً با او در ارتباط باشيد، در حضور او با او مخالفت نكنيد.
-1بحار الانوار/ 75/ 202
-2انعام/ 129