مكارم اخلاقي، عوامل اصلي كسب مراتب كمالي ايمان

با نگاهي به آموزه هاي وحياني اسلام از آيات و روايات، مي توان اين معنا را به دست آورد كه كسب مراتب كمالي ايمان در گرو كسب مكارم اخلاقي است. به اين معنا كه انسان در ميان رفتارهاي خوب اخلاقي آن رفتاري كه برتر و نيكوتر از همه است را برگزيند و به تعبير قرآن احسن و نيكوتر را انتخاب كرده و متصف و متخلق به آن شود. (اعراف، آيه 145؛ زمر، آيه 18)

پيامبر گرامي(ص) نيز مي فرمايد كه من براي اتمام مكارم اخلاقي برانگيخته شده ام. به اين معنا كه بزرگواري هاي اخلاقي در اوج تماميت آن را براي اهل اسلام آورده تا بدان عمل كنند و در اوج قرار گيرند. پس ميان خوب و خوب تر و خوب ترين، آن چيزي كه ترين هاست آن را بيان كرده و خواهان اتصاف به اين خصلت هاي برترين و بهترين است. پس خوب ترين، نيكوترين، زيباترين و پسنديده ترين چيزها را براي مسلمان مي خواهد كه برتر از آن چيزي نيست.

از سويي انسان مسلمان در تحليل آموزه هاي قرآني، انساني اخلاقي است. به اين معنا كه همه آموزه هاي قرآني بر آن است كه تا انساني اخلاقي را در اوج تماميت آن بسازد و تحويل جامعه بدهد. اينگونه است كه انسان در مقام مظهريت خداوندگاري و متاله شدن، شايسته آن است تا د ر جايگاه خلافت الهي به ربوبيت و پروردگاري جهانيان بنشيند. پس هدف همه آموزه هاي قرآني از معارف و احكام براي ساخت انسان اخلاقي در تماميت آن است؛ چرا كه خداوند در اوج اخلاق است و همه فضايل اخلاقي را بي هيچ كم و كاستي د راوج نهايي و تماميت آن داراست و از بشر خواسته است تا خدايي شده و آن صفات و فضايل را در خود تجلي بخشد.

مراتب كمالي ايمان

ايمان همانند تقوا و ديگر امور داراي مراتب و درجاتي است. قرآن پايين ترين درجه ايمان و باور را اسلام قولي و زباني دانسته است كه با شهادتين آغاز مي شود. پس از آن است كه در يك فرآيندي از جمله با فتنه ها و آزمون ها و ابتلائات، مراتب و درجات برتر پديدار مي شود. (حجرات، آيه 14)

البته هر مرتبه اي براي خود داراي آثاري است. مثلا اسلام زباني كه حتي بر زبان منافقان جاري مي شود، در حالي كه قلب ايشان هيچ گونه پذيرشي نسبت به آن ندارد و حتي در جهت خلاف آن يعني به سوي كفر گرايش دارد، عامل حرمت جان و مال و عرض شخص مي شود و كسي نمي تواند شخصي را متهم كرده و براي تصاحب جان و مال و عرض او، عدم اسلام را به او نسبت دهد و با آنكه در زبان، اسلام را بيان مي كند، او را متهم به عدم ايمان در اين سطح كرده و بخواهد مالش را بگيرد. (نساء، آيه 94)

از اسلام تا مرتبه كمالي بسي راه طولاني است كه با آزمون ها و فتنه ها به دست مي آيد. از اين رو گفته اند هر كه مقرب تر است جام بلا بيشترش مي دهند. كسب مراتب عالي تر ايمان كه همراه با خلوص بيشتر است با رهايي از همه چيز و پيوستن به خداوند امكان پذير است. براي رسيدن به اين مرتبه گاه مي بايست از هر آنچه عزيز و گرامي مي داريد و حتي از جان عزيزترش مي دانيد چون فرزند بگذريد؛ چنانكه حضرت ابراهيم(ع) در آزموني سخت از سوي خداوند انجام داد و سربلند از آزمون بيرون آمد. (صافات، آيات 102 تا 105)

رسيدن آن حضرت(ع) به مقام اولوا العزم در ميان رسولان و دست يابي به مقام بلند امامت پس از ابتلائات و آزمون هاي بسيار سخت بوده است. (بقره، آيه124)

خداوند در آيه 2 سوره عنكبوت به توده هاي مردم هشدار مي دهد كه هر ادعائي مستلزم اموري است. اگر كسي مدعي اسلام است بايد شرايط اسلام را بپذيرد و بدان عمل كند و كسي كه مدعي ايمان است گمان نبرد كه ادعايش بدون هيچ اما و اگري پذيرفته مي شود؛ بلكه بايد در آزمون هاي سخت و بسيار، سربلند بيرون آيد تا سيه رو شود هر كه در او غش باشد.

نكته اي كه بايد توجه داشت اينكه كمال نيز داراي سطوح و درجات و مراتبي است. به اين معنا كه هر كسي كه به كمال ايمان رسيد، گمان نبرد كه به تماميت آن دست يافته است؛ بلكه از كمال تا تمام، ره بسيار است. از اين رو پيامبران با رسيدن به مقام انسان كامل و بهره مندي از مقام نبوت، تا تماميت در كمال در انسان، راه بسيار در پيش داشتند. بر همين اساس آزمون هاي سختي را مي بايست تحمل مي كردند كه برخي در اين امتحانات شكست خوردند و نتوانستندبه تماميت كمالي انسانيت و ربوبيت برسند و مقام خلافت مطلق الهي را به دست آورند.

از جمله حضرت آدم(ع) كه در آزموني شكست خورد و به درخت ممنوع نزديك شد و از ميوه آن خورد و خداوند او را به فقدان عزم سرزنش كرده و فرمود: لم نجد له عزما؛ در آدم عزمي را نيافتيم. به اين معنا كه اراده قوي نداشت تا در برابر وسوسه ها، مقاومت و صبر كند و موفقيت در آزمون را براي خود به ثبت برساند.(طه، آيه 115 )

پيامبران ديگري نيز اينگونه در آزمون هايي شكست خوردند از جمله حضرت يونس(ع) كه اگر رحمت الهي نبود مي بايست تا قيامت در درون نهنگ زنداني مي ماند. (سوره صافات، آيات 143 و 144؛ بحارالانوار، ج11، ص 82؛ تفسير نورالثقلين، ج3، ص 449؛ سوره قلم، آيات 45 تا 48)

خداوند با آنكه همه پيامبران را انسان كامل مي داند ولي در همان كمال، ايشان را تمام نمي داند. از اين رو سخن از فضيلت و برتري برخي بر برخي ديگر در كمالات به ميان مي آورد. (بقره، آيه 253 و آيات ديگر(

بنابراين، مراتب كماليت هر كمالي بس بسيار است. در روايات هنگامي كه از عوامل كمال بخش ايمان سخن به ميان مي آيد، امور بسياري بيان مي شود. گاه عواملي به عنوان اسباب كمال مطرح مي شود و گاه ديگر اسباب ديگر. اين بدان معناست كه هر يك از اين اسباب در بخشي از مراتب و درجات كمالي نقش دارد و اگر همه آنها در شخص، فراهم شود او به تماميت در كمال ايمان دست خواهد يافت. بر اين اساس نمي بايست گمان برد كه تناقضي در روايات است؛ چرا كه گاه براي تبيين اسباب و عوامل كمال ايمان اموري مطرح شده و گاه ديگر عوامل ديگري بيان شده است.

اين تفاوت ها در حقيقت بيانگر مراتبي است كه كمال ايمان داراست. پس با هر يك از اين اسباب و عوامل، مرتبه اي از مراتب كمالي ايمان كسب مي شود كه با اسباب و عوامل ديگر دست نيافتني است. هنگامي كه همه اين اسباب و عوامل فراهم آمد و شخصي همه آنها را در خود تحقق بخشيد، آنگاه است كه تماميت مرتبه كمالي ايمان را كسب كرده و در اوج و چكاد ايمان قرار گرفته است.

انشاالله میره به درک!

"مجتهد"، فعال اجتماعی عربستانی که در ماه های اخیر به منبع افشای بسیاری از اسرار پشت پرده آل سعود در اینترنت تبدیل شده، امروز (شنبه) در صفحه شخصی خود در توییتر، از انتقال بی سر و صدای عبدالله شاه عربستان به بیمارستان خبر داد و نوشت: "مشخص نیست که انتقال عبدالله به بیمارستان به خاطر وخامت حال اوست، یا این که وی برای معاینات عادی و معمول به آنجا رفته است، اما پنهان کاری شدید در این مورد، تردید برانگیز است".

تا کنون بارها اخباری در مورد وخامت حال شاه عربستان و حتی مرگ وی در برخی منابع خبری منتشر شده، اما به نظر می رسد که عبدالله همچنان زنده است.(منبع : جنبش سایبری 313)

اظهار نظر شخصی:شاید برایتان جالب باشد که بدانید ، یکی از نشانه های آخرالزمان دادن خبر مرگ یک عبدالله برای چندین بار و تکذیب آن است. 

تلنگر!

یکی از واجباتی که اسلام توجه خاصی به آن دارد وهیچ گونه سستی درمورد آن مورد قبول نیست مسئله نماز است  به طوری که گا هی تارک آن در ردیف کفار قرار می گیرد حضرت صادق علیه السلام در حدیثی می فرماید :

عن الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام

لَمّا سُئلَ عن عِلَّةِ تَسمِيَةِ تارِكِ الصَّلاةِ كافِرا دونَ الزّانى: لأِنَّ الزانيَ وما أشبَهَهُ إنَّما يَعمَلُ ذلكَ لِمَكانِ الشَّهوَةِ لأ نّها تَغلِبُهُ ، وتارِكَ الصَّلاةِ لا يَترُكُها إلاّ استِخفافا بها .

امام صادق عليه‏السلام

- در پاسخ به اين پرسش كه چرا بى ‏نماز ، كافر خوانده مى ‏شود اما زناكار ، نه- : چون كسى كه زنا و امثال اين كار را مى‏ كند بر اثر غلبه شهوت دست به اين كارها مى ‏زند امّا بى ‏نماز ، نماز را ترك نمى‏ كند ، مگر از روى سبك شمردن و بى‏ اعتنايى بدان ).علل الشرائع : 339 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 328 )

از این روایت میزان توجه ونگاه دین به ارزش نماز استفاده می شود که کوچک ترین بی توجهی به نماز مورد قبول نیست.

چگونه انتخاب کنیم؟

(شاخص های انتخاب شایسته در نگاه حضرت مهدی(عج))

مقدمه:

زندگی، صحنه وقوع انتخاب های ماست و این، فصل ممیز انسان و عامل صعود یا سقوط اوست؛ چرا که بعضی از انتخاب ها نسبت به بعضی دیگر از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند و اقدام صحیح یا ناصحیح در این مورد، سودها و یا خسارت های بی شماری را به دنبال دارد. حال که چنین است برای انتخاب درست، نیازمند معیار هستیم و قبل از هر انتخابی باید، معیارهای گزینش صحیح در آن مورد را بیابیم. از مهمترین انتخاب، گزینش کسی برای سرپرستی و وکالت در پاره ای از کارهای مهم ماست، اما آیا تا به حال اندیشیده ایم که چه معیارهایی برای انتخاب یک وکیل و سرپرست خوب وجود دارد. توجه به سیره ی حضرت مهدی(عج) در انتخاب وکیلان و نائبان خویش در عصر غیبت صغری، آینده ی خوبی است برای رهیافتن به معیارهای یک انتخاب درست برای ما و امت اسلامی.

شاید تصور شود کسانی مورد گزینش امام عصر (عج) می شود که در معارف اسلامی، صاحب رأی و برجسته باشند، اما گرچه اسلام شناسی یکی از مؤلفه های مهم انتخاب است، اما این همه مطلب نیست.

با توجه به تاریخ عصر غیبت صغری، متوجه می شویم یکی از ملاک و معیارهای انتخاب نواب اربعه، بصیرت و بینش آنان در مسائل سیاسی و اجتماعی بوده است. با این که از نظر علمی اشخاص قوی تری مانند ابوسهل نوبختی، کلینی، علی بن بابویه (پدر شیخ صدوق) و دیگران بودند؛ اما افرادی که از شهرت علمی کمتری برخوردار بودند به نیابت انتخاب شدند. در آن شرایط حساس بعد از شهادت امام عسکری (ع) بصیرت سیاسی و اجتماعی خیلی مهم به نظر می رسد و کسی که رهبری جامعه شیعه را عهده دار می شد باید زیرک و بیدار بود، زیرا امام به ظاهر از نظرها غایب است و نائب امام باید از یک طرف امامت امام دوازدهم و وجود حضرت(عج) را برای شیعیان و خواص و افراد مورد اطمینان اثبات کند و از طرفی دیگر باید به گونه ای رفتار نمایند که حکومت تصور کند امام عسکری(ع) جانشینی ندارد، زیرا...

برای خواندن ادامه این مقاله به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

پيروان نجات يافته سفيانى در سرزمين هاى شام

نعمانى از محمد بن مسلم آورده است كه شنيدم ابو جعفر باقر(عليه السلام) فرمود: تقواى الهى پيشه كنيد و با ورع (= پرهيز از حرام) و اجتهاد (= كوشش در انجام واجبات) در راه اطاعت خدا بر عقيده تان ، يارى بجوييد .

وقتى يكى از شما به سراى آخرت شتافت و درهاى دنيا به رويش بسته شد ، بالاترين توشه اى كه مورد غبطه و رشك ديگران واقع مى شود ، ديندارى و پرهيزكاريش است . وقتى انسان به سراى ديگر گام نهاد ، مى داند كه به پيشواز نعمت ها و بخشش هاى الهى و مژده رفتن به بهشت مى رود و از چيزى (شيطان )كه مى ترسيده ، ايمن است . همچنين يقين خواهد كرد كه باور و دينى كه در دنيا بر آن ثابت قدم بوده ، حق و درست است و كسانى كه با دين مخالفت مىورزيدند ، باطلند و هلاك خواهند شد ! پس شما را (بر اين عقيده) مژده مى دهم ، باز بشارت مى دهم ! چه مى خواهيد ؟ آيا نمى بينيد كه دشمنانتان در راه ارتكاب گناهان الهى كشته مى شوند و براى رسيدن به دنيا يكديگر را به قتل مى رسانند ، ولى شما چنين نيستيد و به دور از آنها ، در خانه هايتان ، آسوده و در امانيد . بلاى سفيانى كه از دشمنان ماست ، برايتان كافى است .
وى از نشانه هايى است كه برايتان (براى فهم نزديكى ظهور) قرار داده شده است . وقتى اين فاسق خروج كند ، در جاى خود بمانيد ، چون تا يك يا دو ماه پس از خروجش ، خطرى متوجه شما نيست اما تعداد زيادى بجز شما (شيعيان) را خواهد كشت ...

...برای خواندن ادامه این مقاله به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

بررسي سبك زندگي اسلامي از منظر «حيات طيبه» در قرآن

چکیده:

اهداف:از جمله موضوع هاي اساسي كه پژوهش در آن از جايگاه ويژه اي برخوردار است، سبك زندگي اسلامي است. سبك زندگي اسلامي چيست و ويژگي هاي آن از منظر قرآن و روايات چه مي باشد و نيز شاخصه هاي انسان متعالي، اصول و مباني سبك زندگي اسلامي، وجه تمايز و امتياز سبك زندگي اسلامي با ديگر روش هاي زندگي و نيز ماهيت و غايت سبك زندگي اسلامي و نقش انسان شناسي و جهان بيني و هدف زندگي در سبك زندگي چيست.

روش ها: هر مكتب و مذهبي، سبك زندگي براي بشريت ارايه می‌دهد و مدعي است، جامعه مطلوب و زندگي سالم در نتيجه پيروي از روش زندگي است كه آنان ارايه می‌نمایند. حقيقت اين است وقتي سخن از سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه به ميان می‌آید، دو امر به ذهن تداعي می‌کند. به ديگر سخن گزاره حاكي از سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه، متضمن دو گزاره ديگر هم هست: الف) وضع موجود جوامع بشري دچار آسیب‌ها و آفت زده سبك زندگي غير اسلامي است. ب) چيستي و چگونگي سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه و ديگري امكان حصول به اين سبك زندگي است. در این پژوهش تلاش شده است در راستای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، حیات طیبه از منظر قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

يافته ها: یافته ها حاکی از آن است که ايمان و عمل صالح، ملاك و معيار اساسي سبك زندگي اسلامي و دستيابي به حيات طيبه است. حيات طيبه و لقاي پروردگار، هر دو، با ايمان و عمل صالح به دست می‌آید. از آن جهت كه «حيات» سبب حس و حركت در همه موجودات است، «حيات طيبه» نيز سبب شهود حق تعالي و سير در تجلّيات انوار الهي و سبك زندگي جديد نوراني براي آدمي می‌گردد.

نتيجه گيري: از آنجا که موضوع سبک زندگی اسلامی و نیز قانون‌مند کردن آن برای همه بشریت، آن گونه که شایسته این مهم باشد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است، پژوهش در حیات طیبه که یک اصطلاح قرآنی است و بررسی ویژگی‌های زندگی مرتبط با آن می‌تواند ما را به سبک زندگی مورد قبول اسلام رهنمون سازد...

...برای دانلود و مطالعه مشروح این مقاله به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

سبک زندگی قرآنی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

رفتار اجتماعى و سبك زندگى، تابع تفسير ما از زندگى است: هدف زندگى چيست؟ هر هدفى كه ما براى زندگى معين كنيم، براى خودمان ترسيم كنيم، به طور طبيعى، متناسب با خود، يك سبك زندگى به ما پيشنهاد ميشود. يك نقطه‌ى اصلى وجود دارد و آن، ايمان است. يك هدفى را بايد ترسيم كنيم - هدف زندگى را - به آن ايمان پيدا كنيم. بدون ايمان، پيشرفت در اين بخشها امكان‌پذير نيست؛ كار درست انجام نميگيرد. حالا آن چيزى كه به آن ايمان داريم، ميتواند ليبراليسم باشد، ميتواند كاپيتاليسم باشد، ميتواند كمونيسم باشد، ميتواند فاشيسم باشد، ميتواند هم توحيد ناب باشد؛ بالاخره به يك چيزى بايد ايمان داشت، اعتقاد داشت، به دنبال اين ايمان و اعتقاد پيش رفت. مسئله‌ى ايمان، مهم است. ايمان به يك اصل، ايمان به يك لنگرگاه اصلى اعتقاد؛ يك چنين ايمانى بايد وجود داشته باشد. بر اساس اين ايمان...

برای خواندن ادامه این خلاصه و همچنین دانلود این پادکست به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

وقتی تن جهانیان از دیدن ایران به لرزه می افتد!

به نقل از پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي،  آريل کوهن، کارشناس ارشد بنياد هريتيج بر اين باور است که ايران خود تهديد بزرگي براي آمريکا و اسرائيل محسوب مي شود.

هم ايران و هم سوريه تهديد کرده اند که در صورت حمله آمريکا به سوريه به بهانه استفاده از سلاح هاي شيميايي در اين کشور، اسرائيل و ديگر متحدان آمريکا در منطقه خاورميانه را هدف حملات انتقام جويانه قرار خواهند داد.

اگر ايران تصميم بگيرد برضد متحدان آمريکا اقدامات تلافي جويانه انجام دهد، گستره اين تهديد ممکن است نه تنها دامن اسرائيل بلکه دامن کشورهاي عربي متحد آمريکا مانند عربستان سعودي، امارات عربي متحده و اردن را هم بگيرد.

کوهن احتمال مي دهد ايران براي تلافي درصدد برآيد تنگه هرمز را ببندد. 20 درصد نفت جهان از اين آبراه صادر مي شود.  

کوهن گفت: زماني که ما به سوريه فکر مي کنيم بايد به فکر تامين امنيت کشتي راني خود نيز باشيم به ويژه نفتکش هايي که از تنگه هرمز عبور مي کنند.

در زمان جنگ ايران و عراق در دهه 1980، هم ايران و هم عراق نفتکش هايي را که نفت کشور دشمن را حمل مي کردند هدف حمله قرار مي دادند. اکنون ايران امکانات زيادي براي تهديد کشتي ها در منطقه خليج فارس در اختيار دارد ازجمله زيردريايي هاي کوچکي که رد گيري آنها بسيار دشوار است يا قايق هاي گشت زني پر سرعت.

ايران همچنين مي تواند با استفاده از توان موشکي خود به کشتي ها حمله کند و کشورهايي را با فاصله زياد مانند اسرائيل هدف قرار دهد.

به گزارش هفته نامه جينز ديفنس، ايران موشک هاي بالستيک خود را آزمايش کرده است و احتمالا موشک هايي با سوخت جامد در اختيار دارد که مي تواند اسرائيل را با آنها هدف قرار دهد.

کريس هارمر، تحليلگر موسسه مطالعات جنگ که به عنوان فرمانده نيروي دريايي بر روي برنامه هاي نظامي منطقه خليج فارس کار کرده است، گفت: نيروهاي آمريکايي حاضر در منطقه براي مقابله با چنين حملاتي آموزش ديده اند اما نمي توانند درحال حاضر مانع آنها شوند. 

در جنگ سال 2006 اسرائيل با حزب الله، ناوچه اسرائيلي هانيت با موشک مورد هدف قرار داد .  حزب الله هزاران موشک در اختيار دارد و مي تواند با آنها شهرهاي اسرائيل را هدف قرار دهد. سوريه هم موشک هايي دارد که مي تواند آنها را به سمت عربستان سعودي، اردن، ترکيه، قبرس و اسرائيل پرتاب کند.

من می دونستم حمله به سوریه خالی بندیه!

به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از رای گیری کامرون گفت: این رای نشان می دهد که پارلمان با اقدام نظامی مخالف است و دولت او مطابق آن اقدام خواهد کرد.
وزیر دفاع انگلیس هم در پی شکست طرح دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام اعلام کرد که انگلیس در هیچگونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی کند. 
فیلیپ هاموند در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی گفت: من امیدوار بودم ما در این رای گیری بتوانیم پیروز شویم اما  می فهمیم که نظرات سوء عمیقی درباره مداخله در خاورمیانه وجود دارد. نپیوستن انگلیس به اقدام نظامی علیه سوریه، مانع از انجام آن نخواهد شد ولی آمریکا و متحدانش را مایوس خواهد کرد. وی تاکید کرد که اقدام نظامی علیه سوریه بدون مشارکت ما انجام می شود.
وی ادامه داد: آمریکا – متحد اصلی انگلیس- از این موضع که انگلیس (در اقدام نظامی علیه سوریه) هرگز مشارکت نمی کند، احساس ناامیدی خواهد کرد. البته وی درست می گفت چرا که کاخ سفید بلافاصله پس از اعلام نتیجه رای گیری پارلمان انگلیس اعلام کرد که اوباما بر این باور است که منافع آمریکا در خطر است.
با این حال، یک مسئول کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا مدعی شد: واشنگتن در صورتی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم بگیرد، به تنهایی برای اجرای حمله به سوریه گام برخواهد داشت.

تم مذهبی ویندوز(امام رضا(ع))

با سلام خدمت شما دوستان عزیز

در ابتکاری تازه اقدام به راه اندازی بخشی جدید در این وبگاه اینترنتی نمودیم که امید است با حمایت شما عزیزان از این بخش جدید به موفقیتهای خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.این بخش ، بخش تم های مذهبی ویندوزهای 7 و 8 می باشد که دارای تم های زیبا برای بچه های شیعه می باشد.

در اولین پست از این قسمت نوپا تم امام رضا(ع) را آماده نمودیم که امیواریم آن را دانلود کرده و لذت ببرید.

http://s3.picofile.com/file/7661246341/Download.gif

دانلود تصنیف زیبای استاد کریمخانی

آمدم ای شاه ، پناهم بده خط امانی ز گناهم بده

ای حَرمَت ملجأ در ماندگان دور مران از در و ، راهم بده

ای گل بی خار گلستان عشق قرب مکانی چو گیاهم بده

لایق وصل تو که من نیستم اِذن به یک لحظه نگاهم بده

ای که حَریمت به مَثَل کهرباست شوق وسبک خیزی کاهم بده

تاکه ز عشق تو گدازم چو شمع گرمی جان سوز به آهم بده

لشگرشیطان به کمین من است بی کسم ای، شاه پناهم بده

از صف مژگان نگهی کن به من با نظری ، یار و سپاهم بده

در شب اول که به قبرم نهند نور بدان شام سیاهم بده

ای که عطا بخش همه عالمی جمله ی حاجات مرا هم بده

http://s3.picofile.com/file/7661246341/Download.gif

همیشه پای یک زن درمیان است!

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام انتخاب مرضیه افخم به عنوان سخنگوی جدید وزارت امور خارجه تاکید کرد: ملاک اصلی در انتخاب‌ها و انتصاب‌های سفرا و سخنگوی وزارت امور خارجه تخصص و صلاحیت‌های افراد است.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: در شرایط مساوی از تخصص و صلاحیت ممکن است به خانم‌ها اولویت داده شود، این به دلیل تاثیرگذاری مثبتی است که این امر در عرصه‌های سیاست خارجی دارد. با این حال ملاک اصلی کماکان تخصصی است که برای پست سخنگویی باید وجود داشته باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سخنگو با توجه به قابلیت‌های شخصی و تجارب کار و تخصص در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای،‌ انتخاب شده و مسلما ملاک برتر و اول تخصص افراد بوده و خواهد بود.

وی درباره برخی انتقادات مطرح شده در روزهای گذشته گفت: کسانی که انتقاد دارند، پس از اینکه افراد منتخب اعلام شدند، متوجه خواهند شد که در انتخاب آنها ملاک اصلی، تخصص بوده است. وی با اشاره به انتخاب خانم مرضیه افخم به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایشان فردی با سابقه و پرتجربه‌ در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای بوده است. وی یک دوره مدیرکل اطلاعات و مطبوعات بوده و در حال حاضر نیز مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه است.

عراقچی ادامه داد: خانم افخم از سوابق طولانی در عرصه کار رسانه‌ای و تجربه دیپلماتیک برخوردار است و از نظر میزان تناسب تجربه کاری، بهترین انتخاب برای حوزه سخنگویی است.

نحوه لباس پوشیدن امام رضا(ع)

اسلام دینی است که برای ابعاد گوناگون زندگی مردم برنامه و دستورالعمل دارد. در مورد نحوه پوشیدن لباس هم تاکید اسلام بر اصل میانه روی، اعتدال و دوری از افراط و تفریط است.

دقت در سیره زندگی اهل بیت علیهم السلام و تأسی به شیوه رفتاری و سبک زندگی آن بزرگواران همواره می تواند ما را در رسیدن به الگوی مطلوب و اتخاذ روش صحیح زندگی و رسیدن به حیات آرمانی رهنمون سازد.

امام رضا علیه السلام توجه به لباس خوب را نوعی احترام به دیگران دانسته و می فرمایند: لباس مظهر خارجی انسان است نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. حرمت مومن ایجاب می‌کند که انسان در ملاقات با او، شئون خود و وی را رعایت کند و مقید باشد که پاکیزه و خوش لباس باشد.(1)

در مورد طرز لباس پوشیدن امام رضا (ع) روایات متعددی وجود دارد. از جمله محمد بن عباد، از یاران و معاصران امام رضا علیه السلام می‌گوید: پوشش ابوالحسن علیه السلام در طول تابستان همواره یک بوریا بود. ایشان در طول زمستان با همه عظمت و وقاری که داشتند پوششی ساده داشتند و به دور از هر گونه علامت‌گذاری و یا این که رنگ مخصوصی داشته باشد همیشه لباس زبر به تن می‌کردند مگر آن که می‌خواستند پیش مردم و به دیدن آنها بروند که در آن وقت بهترین لباس خود را می‌پوشیدند.(2)...

برای خواندن ادامه این مقاله آموزنده و زیبا به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته