جایگاه امانت داری در اسلام

خداوند در قرآن می‌فرماید: إِنَّا للَّهَ یَأْمُرُ کُمْأَ نْتُؤَدُّوا الْأَمانات ِإِلى ‏أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُم ْبَیْنَ النَّاسِ أَنْتَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ؛ خدا به شما فرمان مى‏دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بازگردانید و چون در میان مردم به داورى نشینید به عدل داورى کنید (آیه ۵۸ سوره النساء).

 این آیه زمانى نازل شد که پیامبر (ص) با پیروزى کامل وارد شهر مکه شدند و عثمان بن طلحه را که کلیددار خانه کعبه بود احضار کرده و کلید را از او گرفتند تا درون خانه کعبه را از وجود بت‌ها پاک سازند...

ادامه نوشته

نیم نگاهی به عصر امام حسن عسکری (ع)

آن حضرت طبق مشهور، روز هشتم ربيع الثّانى ، سال ۲۳۲ هجرى قمرى در شهر مدينه منوّره متولد شدند، و پس از شهادت پدر بزرگوار خود امام هادی علیه السلام  به امر خدا و همچون پيشوايان گذشته به امامت رسيدند دوران امامت ایشان مصادف با خلافت  سه خلیفه عباسی  المعتزّ بالله (معتز عباسی) (۲۵۲- ۲۵۵) المهتدی بالله (مهتدی عباسی) (۲۵۵- ۲۵۶)  المعتمد بالله (معتمد عباسی) (۲۵۶- ۲۷۹) بود. و در هفت سال امامت خود به واسطه سختگيرى بيرون از اندازه خلفا  ، با تقيّه بسيار شديد رفتار مى كردند.

در واقع  خلفای عباسی از هرگونه اعمال فشار و محدودیت نسبت به ائمه شیعه  دریغ نمی کردند و این فشارها در عصر امام جواد و امام هادی و امام عسکری  بویژه در سامراء به اوج خود رسید. شدت این فشارها به قدری بود که این ائمه بزرگ ، با عمر کوتاهی جام شهادت نوشیدند: امام جواد در سن ۲۵ سالگی، امام هادی در سن ۴۱ سالگی و امام عسکری در سن ۲۸ سالگی .

امام حسن عسکری در شرایطی به امامت رسیدند عصر خفقان در دوران امام هادی علیه السلام به اوج خود رسیده بود. حاکمان  مستبد عباسی اموال دولتى را به خود اختصاص مى‏دادند. و شمار اموال خواص آنان به ميليونها مى‏رسيد. خليفه اموال گزافى  را به سران سپاه، نزديكان و بستگان و شعراى چاپلوس خود بذل‏وبخشش مى‏كردند.

به خاطر همين وضع اجتماعى فلاكت بار، آتش انقلابهاى اجتماعى‏شعله ور گرديد. يكى از بارزترين اين انقلابها - در دوران امام‏عسكرى‏عليه السلام - انقلاب يحيى بن عمر طالبى بود كه در كوفه به وقوع‏پيوست. يحيى كوفه را تصرف کرد و زندانيان را از بند رها كرد. امّا سرانجام  توسط سپاه عبّاسى سركوب شد و رهبر آن نيز به قتل ‏رسيد. روز قتل يحيى در تاريخ جنبش مكتبى، روزى بزرگ است زيرا اين حادثه يكى ديگر از حلقه‏هاى زنجير مصيبت هايى است كه بر خاندان‏پيامبرصلى الله عليه وآله وارد آمد...

ادامه نوشته

ما شیعه ایم یا محبــــــــ؟

در تفسیر امام حسن عسکری (علیه السلام) حدیثی وارد شده است که آن را ابو یعقوب یوسف بن زیاد و علی بن سیار روایت کرده اند، این دو بزرگوار می گویند:

« شبی در خدمت امام عسکری(ع) بودیم- در آن زمان حاکم آن سامان نسبت به امام (ع) تعظیم می کرد و اطرافیان او نیز احترام می نمودند- ناگهان حاکم شهر از آنجا عبورش افتاد و مردی دست بسته همراه او بود او امام(ع) را که در بالای خانه قرار داشت و از بیرون مشاهده می شد دید، همینکه چشمش به آن حضرت افتاد به خاطر احترام از مرکب پیاده شد.
امام عسکری(ع) فرمود: به جای خود برگرد، و او در حالی که تعظیم می کرد به جای خود یعنی روی مرکب برگشت و عرض کرد: ای فرزند رسول خدا این شخص را امشب کنار یک دکان صرافی گرفته ام به گمان اینکه می خواسته راهی به دکان باز کند و از آن سرقت کند.
همین که خواستم او را تازیانه بزنم- و این روش من است متهمی را که دستگیر می کنم پنجاه تازیانه می زنم تا تنبیه او باشد و بعد از آن جرم بزرگتری مرتکب نشود- او به من گفت: از خدا بترس و کاری که باعث خشم خداوند می شود انجام نده، من به راستی از شیعیان علی بن ابی طالب و شیعه این امام بزرگوار پدر کسی که به امر خدا قیام می کند می باشم.

ادامه نوشته

مانکن لباس یــــــــــا...

وقتي صحبت از جنگ نرم مي‌شود گاه تصور مي‌كنيم تنها ماهواره‌ها، ‌شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي و امثالهم هستند كه بايد روي آنها حساسيت نشان داد ومراقب بود در حالي‌ كه اين مصاديق بخشي از ملزومات جنگ نرم محسوب مي‌شوند چراكه به طور كلي هر آن چيزي ‌كه بتواند روي ذهن و قلب انسان تأثير بگذارد و كم‌كم منجر به تغيير ذائقه‌ها و نيازهاي او گردد در زيرمجموعه جنگ نامتقارن نرم قرار مي‌گيرد. مانند مانكن‌هاي لباس كه سال‌هاست رواج دارد و در سايزهاي مختلف بچگانه، زنانه و مردانه در فروشگاه‌هاي لباس زياد شده‌اند و هر كدام الگويي مصنوعي براي نوع پوشش و مدل لباس مي‌باشند. چند روز پيش در يكي از خيابان‌هاي پرتردد و تقريباً مركزي شهر اصفهان بودم كه چشمم به مانكن‌هاي پشت ويترين لباس‌فروشي افتاد، خيلي تعجب كردم زيرا به صورت هنجارشكنانه مانكن‌هاي زن با مو‌هاي بلند و رنگي بودند كه در لابه‌لاي لباس‌هاي پشت ويترين گذاشته شده بودند. وقتي از مغازه‌دار در مورد اين مانكن‌هاي نامتعارف پرسيدم با خيالي آسوده گفت: مشكلي ندارند! آن موقع به ياد فيلم «خواب سفيد» افتادم كه حميد جبلي (رضا) در نقش جوان بيمار و فقيري بود كه عاشق مانكن بزك شده پشت ويترين مغازه‌اي شده بود و سرانجام وقتي زني تقريباً با همان شمايل را ديد، صد دل عاشق و شيدايش گشت كه البته در اين عشق هم ناكام ماند...

ادامه نوشته

شرح حدیث امام حسن عسکری توسط آیت الله تهرانی(ره)+صوت

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، ترجمه و شرح حدیثی در این خصوص از مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی برای علاقه‌مندان ذکر می‌شود:

روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال:

اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ.

از امام حسن عسکری(ع) روایت شده که حضرت فرمودند:

باورع‌ترین مردم کسی است که وقتی به عملی رسید که نمی‌داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. «اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ»؛ وقتی به یک عملی می‌رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی‌دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! باورع‌ترین مردم این شخص است...

ادامه نوشته

تاریخ شیعه در کلام آیت الله طهرانی

عصر امام حسن عسکری(ع) برای شیعیان آخرالزمانی از ویژگی خاصی برخوردار است. زیرا پس از این دوره برای شیعه حوادثی به وقوع می‌پیوندد که در تاریخ کم نظیر است. برای اطلاع از این موضوع، ابتدا دیدگاه مرحوم علامه آیت‌الله سید محمد حسین حسینی طهرانی درباره سیر علوم و تاریخ شیعه در عصر امام حسن عسکرى(ع) و سپس نگاهی اجمالی به عصر غیبت بیان می‌شود.

علامه طهرانی در جلد شانزدهم کتاب شریف «امام شناسى» چنین می‌نویسد: آن حضرت در شهر ربیع‌الاخر از سال ۲۳۱ و یا ۲۳۲ متولد شد و در هشتم ربیع‌ الاول از سنه ۲۶۰ در سامرا رحلت یافت و با پدر بزرگوارش هر دو در خانه خود، مدفون شدند. ایام امامت آن حضرت شش سال و عمرشان ۲۸ یا ۲۹ سال بود که بعد از حضرت امام محمد تقى(ع) کوچکترین امامان بوده‌‏اند...

ادامه نوشته

نماز شب را بهتر بشناسیم!+اسلاید

نماز شب باعث صحّت بدن و کفّاره گناهان روز و برطرف کننده وحشت قبر است رُوى را سفید و بُوى را پاکیزه و روزى را جَلْب مى نماید و آنکه مال و پسران زینت حیات دنیایند و هشت رکعت نماز در آخر شب با نماز وتر زینت آخرت است...

در احادیث ارزشمندی از پیامبر اکرم (ص) و امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است:

رسول خدا(ص)فرمود: نماز شب،وسيله اي است براي خوشنودي خدا و دوستي ملائكه.

امام صادق(ع)فرمود نمازشب،صورت را زيبا،خلق را نيكو و انسان را خوشبو مي گرداند، رزق را زياد و قرض را ادا مي كند، اندوه را برطرف مي سازد و چشم را جلا مي دهد
امام صادق (ع ) فرموددرخانه هايي كه نماز شب، خوانده مي شود و قرآن تلاوت مي گردد، آن خانه ها نزد آسمانيان همچون ستاره ها درخشانند...

ادامه نوشته